فاصله نظام آموزش و پرورش با کنکور اختصاصی هنر91

درنگاه کلی به سئوالات نمایشی 91 ، زبان وادبیات سئوال و گزینه های نزدیک به هم آن،یادآور آزمون کارشناسی ارشد رشته تئاتر و سینما است. و اولین سئوالی که در ذهن نقش می بندد این است که:

• فاصله نظام آموزش و پرورش با کنکور اختصاصی هنر91 چه فاصله ای است ؟
• نظام آموزش و پرورش چه ارتباطی با نظام سازمان سنجش دارد؟ وچقدریادگیری و کتابهای درسی آموزش و پرورش برای رشته هنر اهمیت دارد ؟
 
نکته بعدی این است که اکثر سئوالها سطحی دشوار دارند و هیچ سئوالی سئوال ساده وآسان نیست ، حتی سئوالهای تصویری.
ونکته مهمتر آن که طراح سئوال به صرف داشتن و دسترسی به منابع و مرجع های خاص (وغیر دانش آموزی) و کاملا تخصصی و پیشرفته که معمولا
 مرجع دانشجویان در مقاطع بالاتر و تا دوره دکترا است،از جملات این کتابها استفاده کرده واز آنجا که تخصصی در این رشته نداشته  ، 3گزینه دیگری
 که مطرح کرده ، بعضا صحیح است و داوطلب قوی و جدی را به شک وتردید دچار می کند.
این اطلاعات به جای کلی بودن ، بسیار جزئی و تخصصی است ،یعنی مربوط به دانشجویان و داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد است که پس از 4 سال
 تحصیلی در این رشته حالا باید بتواند تحلیل جزئی تری داشته باشد.
یکی از مهمترین مسائلی که هرساله سازمان سنجش اعلام می کند این است  که  بخشی از سئوال های گروه هنر به عنوان ((اطلاعات عمومی))
مطرح می شود.اما موضوع آن است که اولا منظور از بخشی و تعداد آن بسیار مبهم و نامشخص است و ثانیاً اطلاعات عمومی یعنی اطلاعات کلی از
موضوعی که به تحصیل تخصصی نیاز ندارد.
اما با نگاهی حتی سطحی به سئوال های خلاقیت نمایشی کنکور 91 هر مخاطب آشنا به رشته هنر و حتی نا آشنا ، متوجه می شود که این اطلاعات
 بسیارفراتر از حد اطلاعات عمومی است.برای مثال بهترین حالت رادر نظر بگیریم. یعنی یک داوطلب هنرستانی فارغ التحصیل در رشته تئاتر یا
سینما را . اگر این داوطلب در رشته تئاتر هنرستان تحصیل کرده باشد(با کتابهای آموزش وپرورش در این رشته آموزش دیده باشد.) تنها می تواند
 به 2تا3 سئوال از تئاتر و 1سئوال از سینما پاسخ دهد. واگر در رشته سینما تحصیل کرده باشد هم 2تا3 سئوال سینما 1یا2 سئوال از تئاتر،چون
سئوالها، بسیارسخت تر از حد دروسی است که در سالهای مدرسه به او آموزش داده شده و از طرفی نزدیک بودن فاصله گزینه ها نیز نیاز به تحصیلات
بالاتر از حد مدرسه را نشان می دهد. حالا اگر داوطلب ، تغییر رشته ای باشد یعنی از رشته های ریلضی،تجربی و انسانی به رشته هنر آمده باشد که
وضع معلوم است . واگر از رشته های دیگر هنرستانی مثل موسیقی،گرافیک،نقاشی و صنایع دستی آمده باشد که باز هم قادر به پاسخگویی این
سئوال های تخصصی نیست .
تنها در بخش تصویری آنهم با توجه به درک تصاویر و تاکید بر هوش نمایشی و تجسمی ،همه داوطلبان وضعیتی مشابه دارند.



حال سئوال این است که تخصصی و دشوار بودن سئوالات چه ارتباطی با درس خواندن در مدرسه وبه
خصوص هنرستانهای آموزش و پرورش دارد؟

آنهم درسالی که ناگهان درانتهای مهرماه ،حضور داوطلبان کنکور در مدرسه ها الزامی می شود.؟؟! یعنی همه باید به مدرسه بروند و ساعت ها
در مدرسه درس بخوانند ، کتابهای تازه منتشر شده آموزش و پرورش را(امسال 2 کتاب مهم و پرحجم سال آخرکاملاً تغییر کرد) خوب وسطر
 به سطر مطالعه کنند وبعد در کنکور سراسری هیچ سئوالی را در حد و اندازه درس های مدرسه نبینند؟ وقتی درآزمونی که 20 سئوال دارد،حتی
 یک سئوال هم از کتابهای درسی مطرح نمی شود، این جمله ی سازمان سنجش که((تنها بخشی از سئوالهای کنکور هنر از اطلاعات عمومی و
منابع فرعی است)) چه معنایی دارد؟داوطلب سال بعدباید به کنکور 90 توجه کند که در درس نمایش لازم نبود هیچ مطالعه ای (تاکید می کنم
 که هیچ مطالعه ای) انجام دهد یا به کنکور 91 توجه کند که اول به دانشگاه برود واطلاعات لازم را کسب کند وبعد کنکور بدهد؟؟
ویک نکته مهم دیگر:تا کی داوطلبان کنکور هنر باید در وضعیتی نا مشخص و معلق بسر ببرند،نامحدود بودن منابع دقیقاٌیعنی چقدر نامحدود؟
 ونکته بعدی آنکه به خاطر داشته باشیم همه مسائلی که گفتیم باتنش ووضعیت روحی وهیجان داوطلب درسرجلسه کنکور به وضعیتی دشوار و
 آزار دهنده تبدیل می شود. واز طرفی فضای روانی بعد از کنکور(حداقل 10روز بعد از کنکور) برای داوطلبان درس خوان وجدی کنکور فضای
 مثبت وسالمی نیست. من به عنوان مدرس و مشاور رشته هنر پس از سالها تجربه می دانم که بالاخره هرچقدر سئوالی سخت باشد به هرحال
 برای همه داوطلبان سخت است،میانگین این درس پایین تر خواهد بود و به هرحال عده ای به دانشگاه ها راه پیدا می کنند. اما فضای روحی 
پس از پایان آزمون برای چند صدهزار داوطلب کنکورمطلبی است که باید آن را جدی گرفت. همه داوطلبان که مثل کارشناسان فکر نمی کنند
 و تجربه و منطق آنها را ندارند.آنها فقط به یک سال تلاش زیاد، خستگی ، ویک هدف بزرگ و متاسفانه تنها هدف بزرگ فکر می کنند. و این
نکته و فضای اخلاقی و روحی و روانی پس از کنکور به عقیده من یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باید آن را در نظر بگیریم همان طور که
 سال کنکور به فضای روحی دانش آموز قبل از آزمون توجه میکنیم.

در این بخش به بررسی تحلیلی سئوال ها می پردازیم:
نکته مهمی که باید یاد آورشوم این است که کتابهای مرجعی که برای طراحی این سئوال ها استفاده شده تنوع زیادی دارد و هرکدام از آنها بین
 200 تا750صفحه است که من به آنها در هر سئوال اشاره کرده ام. یادآوری می کنم در همه جای دنیا منظوراز کتاب ((مرجع)) ، کتابی است که
 فرد برای پیدا کردن اطلاعات جزئی و تخصصی به آن مراجعه می کند ولی خط به خط آن را حفظ نمی کند. ضمنا به این نکته هم باید اشاره کنم
که یادمان باشد که داوطلب کنکور هنر،فقط درس خلاقیت نمایشی ندارد،بلکه 10 درس دیگر نیز با منابع متنوع و زیاد جزو برنامه درسی کل
سال اوست.
 • سئوال 201- منبع: کتاب فرهنگ اصطلاحات تئاتر – ترجمه همایون نوراحمر- تعداد صفحات:250 -سئوال ازصفحه 152 وعین جمله آن آمده
است. با اینکه اصطلاح مورد سئوال از اصطلاحات مشترک میان درس نمایش و موسیقی است اما چون طراح فقط از جمله این کتاب با ویژگیهای
 خاص آن سئوال کرده خیلی از داوطلبان دچار تردید شدند.(مثلا اگر به صفحه 418 کتاب تاریخ تئاتر نگاه کنید با این جمله روبرو نمی شوید).
* یادآوری میکنم که هنگامیکه فقط جمله مورد توجه طراح را در نظر بگیریم یعنی آنکه باید فقط به جمله همین کتاب توجه داشته باشیم نه
آنکه تعریف کلی این اصطلاح را بدانیم.
• سئوال202-تنها سئوال این درس که به عنوان اطلاعات عمومی-البته در سطح بالا –مطرح شده است.
• سئوال203-مرجع:کتاب تاریخ تئاترجهان (ج2) نویسنده اسکاربراکت-ترجمه آزادیور به خاطر داشته باشیم این کتاب 3جلدی است و مجموع
 صفحات آن حدود 1400 صفحه است. سئوال از صفحه 81 ج2 مطرح شده است.
• سئوال 204- منبع : مشخص نیست.این سئوال سخت و وابسته به نوع مرجعی است که از این جمله استفاده کره است.گزینه درست یعنی
پاسخ((سرنوشت و تقدیر حُکمیتی ندارد.)) جمله سنگین و غلطی است. یعنی در ادبیات آن کلمه ((حُکمیتی)) غلط است. از همه مهمتر اینکه
 معمولا تعریف های رایج از ((ملودرام)) در حد دانش آموز مقطع کارشناسی نادیده گرفته شده است.و جنبه کاملاً تخصصی آن ارائه شده . مثلاً
اگر به کتاب مرجع قبلی یعنی تاریخ تئاتر جهان جلد2 صفحه 119 و کتاب اصطلاحات تئاتر صفحه 127 مراجعه کنید. باز هم نمیتوانید به این
سئوال پاسخ دهید زیرا باید حتما همان منبعی را که طراح استفاده کرده است مطالعه کنید!
• سئوال 205- مرجع: تاریخ تئاتر براکت- ج1 صفحه 69 ستون 2 بازهم طراح به دلیل آنکه اطلاعات کلی از این درس نداشته و فقط به جمله ی
 کتاب توجه کرده است ، موضوعی را مطرح کرده که داوطلبان کنکور معمولاً در کتاب های خود درباره آثار این نویسنده ندیده اند. اما طراح
دوست داشته از این جمله و از این کتاب استفاده کند!
بحث در این است که درک و فهم داوطلب کنکور اهمیّت دارد یا حفظ کردن یک کتاب مرجع غیر آموزش و پرورشی؟؟
 • سئوال 206 –منبع:تاریخ تئاتر – براکت جلد3 صفحه 14 تا 17 و کتاب درام نویسان جهان جلد 1- بخش ایبسن و کتاب تئاتر جهان –
جمشید ملک پور بخش واقع گرایی .
 ظاهر سئوال ساده و آشناست ، تقریبا بیشتر هنر جویان اهل مطالعه میدانند که ایبسن از پایه گذاران ((رئالیسم اجتماعی)) است. اما برای این
 که داوطلب بتواند گزینه صحیح را انتخاب کند باید باتمامی آثار ایبسن و ریزه کاری های آن کاملا آشنایی داشته باشد و دوره های زندگی اورا
با بررسی آثار، مطالعه کرده باشد (که البته معمولاً این رخداد در دانشگاه و زیر نظر استاد امکان پذیر است.)
• سئوال 207- منبع: مکتب های ادبی جلد دوم – رضا سید حسینی – تعداد صفحات 2جلد: 1161 – سئوال مربوط به صفحه 666 این سئوال
 و جملات آن ترکیبی از مرجع بالا و تاریخ تئاتر جهان – جلد3 –صفحه 137 است. این سئوال هم تخصصی تر از حد داوطلبان مقطع کارشناسی .
• سئوال208- منبع : تاریخ تئاتر جهان – جلد 2 – صفحه 72. سئوال بسیار سخت است و نگرشی جز به جز به بازیگری و کارگردانی مبحث
تئاتر شرق دارد. داوطلب مقطع کارشناسی معمولاً ویزگی کلی یک مبحث را فرا میگیرد در حالی که سئوال ، جزئیات تخصصی تصویر سازی
تئاتر ژاپن را درنظر گرفته است. این سئوال حتی برای داوطلبان کارشناسی ارشد نیز سئوال سختی است .
• سئوال 209- منبع: تاریخ سینما – دیوید بورد ول– تعداد صغحات : 750 صفحه. سئوال عین جمله صفحه ی 451 از این کتاب است . اگر
طراح گرامی میدانست (ودر این رشته تحصیل کرده بود) که یکی از ویژگی های همیشگی تدوین موازی در آثار هیچکاک ، تعلیق و اضطراب
است این گزینه را در کنار پاسخ مورد علاقه اش قرار نمی داد درضمن داوطلب باید به همه فیلم های کارگردانان و ویژگی های فنی فیلم های
آنان آگاهی داشته باشد.
• سئوال 210-منبع :تاریخ سینما- دیوید بوردول-صفحه 179 عین جمله پاراگراف سوم. این سئوال از نمونه سئوال های سخت و تخصصی
سینما است. به طور کلی بخش انواع مونتاژ درسبک های مختلف و ساختار شناسی آن نیاز به تحصیلات دانشگاهی دارد و مربوط به مقطع
کارشناسی ارشد است.
• سئوال211-منبع:نامشخص – به ظاهر مربوط به اطلاعات عمومی است اما درمقطع کارشناسی ارشد.معمولا در مقطع کارشناسی از مبحث
سینمای ایران سئوال هایی در حد اطلاعات عمومی مطرح می شد . اما این بار طراح ، سئوالی ساختاری و فنی مطرح کرده است. از آنجایی
که در اکثر هنرستان های ایران کلاس های ساختار شناسی سینمای ایران برگزار می شود، داوطلب با رفتن به هنرستان می تواند به این 
سئوال پاسخ دهد و ویژگی های فنی سینمای کشورش را بدون آموزش دانشگاهی بشناسد.
• سئوال212-منبع:تاریخ سینما - بوردول - صفحه 233-توضیحات زیرنویس عکس 8-22این سئوال مربوط به مبحث سینمای انتزاعی –
دادا ئیسم در کارشناسی ارشد است.
• سئوال213-منبع:تاریخ سینما – بوردول- صفحه 563-پاراگراف 2 – عین جمله بازهم داوطلب باید جمله به جمله ی این کتاب 750
صفحه ای را حفظ باشد و ویژگی های کارگردانان معروف دنیا (حداقل 30) کارگردان را از این کتاب مطالعه کند تا شاید بتواند به بعضی
سئوال ها پاسخ دهد.شاید هم اصلا از این کتاب سئوالی مطرح نشود چون سازمان سنجش برای این درس کتابی معرفی نکرده است.
• سئوال 214- منبع: تاریخ سینما- بوردول – صفحه 143 پاراگراف 4 عین جمله . از جمله سئوال های متوسط سخت که با دقت در نوع
سئوال نیز می توان به آن پاسخ داد.
• سئوال215- منبع:تاریخ سینما – بوردول صفحه 520 – خط آخر صفحه- عین جمله. سئوال بسیاربسیارسخت این آزمون است.دراین
سئوال هم داوطلب علاوه بر اطلاعات عمومی و کلی در باره فیلم سازان باید اطلاعات جزیی و خاص از فیلم های فیلم سازان نیز داشته
باشد. (که معمولا این اطلاعات وسیع در دانشگاه تکمیل می شود).حال
به نظر شما داوطلب 18 ساله این مقطع اگر حداقل 10 فیلم از 30 کارگردان معروف دنیا را جز به جز بشناسد می تواند دقیقا به همان
جمله ای که در این مرجع وجود دارد برسد ؟؟
• سئوال216تا220- هنگامی که به بخش تصویری می رسیم طرح سئوال ها ، منطقی تر می شود.دراین قسمت بیشتر خلاقیت ، هوش
ودرک ودریافت داوطلب ارزش یابی می شود. در این بخش منطقی ترین سئوال های نمایشی 91 دیده می شود.

ودر انتها

اگر داوطلبی با دسترسی به این همه منبع و از همه مهمتر با سواد و درک خود (بدون آموزش )بتواند به سئوالات نمایشی امسال پاسخ دهد
 ، چه نیازی به این رقابت فشرده و رفتن به دانشگاه دارد. واگر هم به دانشگاه برود میزان توقع او از دانشگاه چه اندازه خواهد بود؟


افسانه نسل شریف
مدرس و مشاور رشته هنر ودبیر هنرستان
دوازدهم تیرماه سال 91

                                                        

منبع: کنکور هنر میدیا               

/ 6 نظر / 39 بازدید
hamidreza darvish

neveshteye afsane nasle sharif?

نسیم

سلام منم امسال میخوام کنکور هنر بدم اما دارم پیش دانشگاهی میخونما سال اولم... تو هنرستانم رشتم گرافیک بود... عاشق هنرم...خوشحالم که با وب شما آشناشدم.

نسیم

سلام منم امسال میخوام کنکور هنر بدم اما دارم پیش دانشگاهی میخونما سال اولم... تو هنرستانم رشتم گرافیک بود... عاشق هنرم...خوشحالم که با وب شما آشناشدم.

پرنیا

واقعا قلبم گرفت گفتم چرا انقدر این سوالا سختن منکه تا دفترچه ها رو دادن رفتم سراغ خلاقیت کلی بهم استرس وارد شد[ناراحت][نگران][گریه]

پرنیا

واقعا قلبم گرفت گفتم چرا انقدر این سوالا سختن منکه تا دفترچه ها رو دادن رفتم سراغ خلاقیت کلی بهم استرس وارد شد[ناراحت][نگران][گریه] آدر س وبمو تو نظرای دیگه اشتباه گذاشتم اما ازین کامنت میشه بری توش وب توپی داری دمت بخاری[چشمک]