قالب وبلاگ

هاست لينوكس

مرجع راهنمای وبلاگ نویسان

سفارش طراحی اختصاصی قالب وب سايت و قالب وبلاگ

طراحي وب

شارژ ایرانسل

فال حافظ

 

 

صفحه نخست

 

ایمیل ما

 

آرشیو مطالب

 

طراح قالب

   
 
 
 

تبلیغات

برای سفارش تبلیغ کلید کن



 
  آمار بازدید
 
 

نويسندگان :
» جاوید.ق » Art student
آمار بازديد :
» تعداد بازديدها:

 


 

تلویزیون و هنرهای دیجیتالی

نوشته شده توسط جاوید.ق در ۱۳٩٢/٤/۱٤
tVاز سال 1337 شمسى که نخستین مرکز فرستنده تلویزیونى در ایران آغاز به کار کرد تا امروز، بیش از هر رسانه اى اثرگذار بوده است و امروز هم که در دور افتاده ترین روستاهاى کشورمان حضور این جعبه جادویى را شاهد هستیم، همچنان باورهاى مردم و افکارشان را شکل مى دهد و تأثیر مى گذارد. پژوهش هاى گوناگون در دهه هاى اخیر، ثابت کرده اند که نه تنها درک کودک از دنیاى پیرامونش بستگى زیاد به تحلیل هایى دارد که تلویزیون به دست مى آورد، بلکه تلویزیون در شکل دهى افکار بزرگسالان نیز سهمى عمده دارد.

بدیهى است که پرورش نیروهاى متخصص و متعهد که آموزش هاى لازم را در تخصص هاى مرتبط با تولید و کارگردانى در تلویزیون و هنرهاى دیجیتالى کسب کرده باشند، با توجه به تأثیرگذارى و اهمیت تلویزیون، بسیار ضرورى است.

رشته هاى تولید سیما، کارگردانى تلویزیون، تلویزیون و هنرهاى دیجیتالى، از یک سو ریشه در هنرهاى سینمایى و نمایشى دارند و از سوى دیگر پایه در هنرهاى تجسمى؛ و رشته هایى مانند تصویر متحرک که متشکل از عناصر مختلف شنیدارى، دیدارى، داستانى، حرکتى، دراماتیک و ... همچنین داراى قدرت فوق العاده بیان مفاهیم هستند هم به آ نها ارتباط دارند.

کارگردان تلویزیونى و طراح تولید، سبک بصرى مناسب براى هر فیلم یا برنامه تلویزیونى را ابداع و طراحى مى کند و براى دستیابى به نتیجه مناسب از طراحى صحنه و لباس، جلوه هاى ویژه، گریم، دکور و ایجاد وحدت و هماهنگى میان اجزا استفاده مى نماید. انتخاب سبک بصرى مناسب و اجراى آن تضمین کننده میزان تأثیرگذارى و ارتباط مخاطب با آثار هنرى است و رشته هاى تولید سیما و کارگردانى تلویزیونى هم با همین هدف راه اندازى شده اند.

ظهور فن آورى دیجیتال در جنبه هاى مختلف فن آورى، در تولیدات تلویزیونى هم تحول چشمگیرى را ایجاد کرده است که قبل از آن چنین امکاناتى به تصویر و تخیل هم راه با این امکانات به صورت « تلویزیون و هنرهاى دیجیتالى » نمى یافت. داوطلبان رشته دانشگاهى تئورى و عملى آشنا مى شوند که در کار حرفه اى بتوانند از تخصص خود بهره جویند.

توانایى ها و زمینه هاى شغلى و حرفه هاى مرتبط:

تجهیزات فیلم برداریفارغ التحصیلان رشته هاى دانشگاهى تولید سیما، کارگردانى تلویزیون، تلویزیون و هنرهاى دیجیتالى، معمولاً به استخدام سازمان صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران درمى آیند ولى علاوه بر آن از عهده انجام وظایف زیر که برخى به طور مستقیم و بعضى به صورت غیرمستقیم به رشته تحصیلى آ نها مربوط است، برمى آیند.

1 همکارى با گروه ها و مؤسسات تولید فیلم هاى سینمایى یا سریال هاى تلویزیونى.
2 تدریس در کلاس هاى آزاد آموزش هنرهاى نمایشى و فرهنگسراها و آموزشگاه هاى مختلف.
3 مجرى یا همکار پژوهشى در پژوهش هاى مصوب مرتبط با تلویزیون و سینما و نمایش.
4 مدیریت، برنامه ریزى یا ارزشیابى فعالیت هاى هنرى و آموزشى مرتبط با تلویزیون و سینما و نمایش.
5 مدیریت سینماها و سالن هاى نمایش و اماکن مشابه مانند فرهنگسراها و کلاسهاى آموزش سینما و نمایش.
6 طراحى صحنه و دکور براى برنامه هاى تلویزیونى.
7 فیلمبردارى از سمینارها و مراسم و جشن هاى مختلف همراه با تدوین و صداگذارى و آماده سازى کامل.
8 فیلمبردارى از خطوط تولید در کارخانه ها یا تهیه فیلم هاى علمى، آموزشى و مستند.
9 تهیه فیلم هاى خبرى و فیلمبردارى از حوادث غیرمترقبه و صحنه هاى کمیاب با اهداف مختلف.

 نوع و تعداد واحدهای درسی

تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی تلویزیون و هنرهای دیجیتال 136 واحد به شرح زیر است:

دروس عمومی 21 واحد
دروس پایه 38 واحد
دروس اصلی و تخصصی 46 واحد
دروس گرایش 27 واحد گرایش گرافیک - 31 واحد گرایش انیمیشن
دروس اختیاری

4 واحد گرایش گرافیک

 درس‌های این رشته در طول تحصیل:

مبانی ارتباطات، مردم‌شناسی و رسانه‌های تصویری، آشنایی با هنر در تاریخ، عکاسی، تاریخ تلویزیون و فناوری رسانه‌های جدید، حکمت هنر اسلامی، ارتباطات بصری، آشنایی با فلسفه ، تلویزیون ،‌ زبان و ساختار، پژوهش و نگارش در تلویزیون، قصه در ادیان، درک و بیان بصری، مخاطب‌شناسی تلویزیون، فلسفه هنر، تاریخ انیمیشن، طراحی ، عکاسی و هنرهای دیجیتالی، سیر تحولات گرافیک، مبانی سایبرمدیا، کاربرد رایانه در فیلم و تلویزیون، طراحی و گرافیک، گونه‌شناسی برنامه‌های تلویزیونی، مبانی انیمیشن دیجیتالی، نرم‌افزارهای گرافیکی، مبانی گرافیک، تدوین دیجیتالی، مبانی تبلیغات تلویزیونی، جلوه‌های بصری دیجیتالی، زیبا‌شناسی هنرهای دیجیتالی، تلویزیون آموزشی، انیمیشن تعاملی.
دروس تخصصی گرایش گرافیک رایانه‌ای:
کارگاه گرافیک دیجیتالی ، ژورنالیسم تلویزیونی، طراحی وب، پروژه نهایی.
گرایش انیمیشن رایانه‌ای:
چند سال پیش هیأت مدیره یکی از مدارس ایالت ایندیانای آمریکا مجبور شد،‌اعلامیه هشدار دهنده‌ای را منتشر کند، مبنی بر اینکه:
"تین مؤتانت نینجا ترتلز وجود خارجی ندارد" تا بچه‌ها برای پیدا کردن آن به درون دریچه فاضلاب‌ها نخزند. این اعلامیه بیانگر تأثیر انیمیشن‌های تلویزیونی بر روی کودکان است. البته انیمیشن‌ تنها برای کودکان جالب نیست،‌ بلکه بزرگسالان نیز به انیمیشن علاقه‌مند هستند. از همین‌رو سال میلادی گذشته، پرفروش‌ترین فیلم سینمایی سال،‌یک انیمیشن بود. امروزه به دلیل افزایش سرعت کار، دیجیتال به کمک انیمیشن آمده است و بسیاری از کارهای تبلیغاتی، آموزشی و کارتون‌ها به صورت دیجیتالی است. البته انیمیشن سنتی هنوز رایج است و بحث نقاشی کردن و فریم به فریم فیلمبرداری کردن که اصطلاحاً به آن نقاشی "تک فریم" گفته می‌شود، هنوز مرسوم است و کارآیی دارد، اما انیمیشن رایانه‌ای در سطح بسیار وسیع‌تری استفاده می‌شود.
دروس تخصصی گرایش انیمیشن رایانه‌ای :
کارگاه انیمیشن دیجیتالی ، انیمیشن دو بعدی، موسیقی و انیمیشن، انیمیشن سه بعدی، نویسندگی برای انیمیشن، پروژه نهایی
موقعیت شغلی در ایران:

تا چند سال پیش تمامی دانشجویان دانشکده صدا و سیما در بدو ورود به این دانشکده، بورسیه صدا و سیما می‌شدند.
اما در حال حاضر سازمان صدا و سیما تعهدی برای استخدام و به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان دانشکده ندارد و فقط تعهد یک جانبه گرفته می‌شود، مبنی بر اینکه در صورت نیاز سازمان صدا و سیما، هر فار‌غ‌التحصیل متعهد به انجام خدمت به میزان دو برابر مدت تحصیل در دانشکده خواهد بود و محل خدمت فارغ‌التحصیلان را نیز سازمان براساس نیاز مراکز خود، در سطح ایران تعیین خواهد کرد.
از همین‌رو تنها فارغ‌التحصیلانی که در طی تحصیل دانشجوی موفقی بوده‌اند، ‌جذب سازمان می‎شوند؛ یعنی اگر دانشجویی در دوران تحصیل، خوب درس نخوانده و مهارت لازم را به دست نیاورده باشد، نه تنها در سازمان استخدام نخواهد شد، بلکه پس از فارغ‌التحصیلی،‌ هزینه تحصیل در این دانشکده را نیز باید بپردازد.درباره بازار کار آزاد فارغ‌التحصیل انیمیشن رایانه‌ای باید گفت که بازار کار انیمیشن دو شاخه دارد؛ یکی شاخه هنری است و دیگر شاخه تجاری و تبلیغاتی می‌باشد.
در شاخه ‌هنری فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند جذب مراکز هنری و آموزشی؛ مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،‌آموزش و پرورش و یا سازمان تبلیغات اسلامی بشوند و در شاخه‌تجاری و تبلیغاتی می‌توانند کارهای مختلفی انجام دهند که از آن جمله می‌توان به تهیه‌ CDهای تبلیغاتی برای شرکت‌ها و کارخانه‌ها اشاره کرد.
دانشگاه های ارائه دهنده رشته:

نام موسسه آموزش عالی

گرایش ها

دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران - تهران

انیمیشن / گرافیک

دانشگاه دامغان (استان سمنان)

بدون ذکر گرایش

موسسه غیر انتفاعی هنر - شیراز

بدون ذکر گرایش

 

مطالب پیشین

 

» دلتنگی
» انتقال مطالب
» اعلام نتایج کنکور هنر سال 94
» مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر
» اطلاعیه سازمان سنجش کشور در خصوص تغییرات کنکور هنر 94
» فروش برخی کتب کنکور کارشناسی هنر
» منابع مطالعاتی در خلاقیت موسیقی
» اطلاعیه سازمان سنجش کشور در خصوص تغییرات کنکور هنر 94
» تاثیر نمرات نهایی دیپلم های مختلف در کنکور هنر
» عیدتون مبارک



 
  درباره وبلاگ
 
 



 
درباره :همه آنچه که باید یک داوطلب کنکور هنر بداند را سعی نموده ایم در اینجا به طور جامع گردآوری نماییم.
پروفایل مدیر : Art student
 


 
  موضوعات
 

 

» کنکور هنر (٢٩)  

 

» حرف دل (۱٩)  

 

» آشنایی با رشته های مختلف هنری (٧)  

 

» برنامه پیشنهادی (٦)  

 

» آرشیو وبلاگ فی لتر شده دوران دانشجویی (٦)  

 

» منابع کنکور هنر (٦)  

 

» کنکور عملی (۳)  

 

» خلاقیت نمایشی (۳)  

 

» خلاقیت موسیقی (٢)  

 

» کنکور هنر 93 (٢)  

 

» معرفی رشته ها (٢)  

 

» کارشناسی ارشد (۱)  


 
  لینک دوستان
 
  قالب وبلاگ  
  » چت روم
» بچه های هنر-کنکور هنر
» هونر-آموزشگاه کنکور هنر
تور استانبول
تور آنتاليا
تور کيش
تور مشهد
دوره MBA
دوره DBA
آموزش فروش
مديريت کسب و کار
 


 
  آرشیو مطالب
 

 

»  


 
  دیگر امکانات
 

  RSS 2.0  



       

Powered By persianblog.ir Copyright © 2009 by artstudent92
This Template  By Theme-Designer.Com